DEKARBONIZACJA TO NIE DODATKOWY OBOWIĄZEK, ALE SZANSA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Dekarbonizacja, czyli redukcja emisji dwutlenku węgla (CO2) i innych gazów cieplarnianych (GHG), takich jak metan (CH4) czy podtlenek azotu (N2O), które przyczyniają się do zmian klimatu, nie jest już wyborem, a koniecznością.
Unia Europejska stawia sobie ambitne cele dotyczące zredukowania emisji CO2: co najmniej 55% mniej emisji gazów cieplarnianych netto w 2030 r. w porównaniu z poziomem z 1990 r. oraz osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 r. Za celami idą konkretne działania: dyrektywa CRSD oraz obowiązek raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju zwany potocznie raportowaniem ESG.
Proces dekarbonizacji i związane z tym wymogi raportowania ESG warto potraktować nie jako przykry obowiązek, ale szansę i odpowiedź na zmiany klimatyczne oraz zmieniające się w związku z tym potrzeby biznesowe. W raporcie ESG firma musi wskazać swoje cele dot. redukcji Co2, działania, które planuje podjąć oraz przewidywane efekty.
DEKARBONIZACJA SZANSĄ DLA PRZEDSIĘBIORSTWA
Opracowanie strategii i jej implementacja w działania przedsiębiorstwa to ogromne korzyści i często inwestycje, które wbrew powszechnemu przekonaniu – szybko się zwracają.
Uporządkowanie działań dekarbonizacyjnych oraz jasna strategia to:
- Mniejszy ślad węglowy firmy
- Wymierne korzyści finansowe: oszczędności i szybki zwrot z inwestycji
- Efektywność energetyczna
- Zoptymalizowane sposoby wytwarzania i zagospodarowania odpadów
- Większe szanse na pozyskanie funduszy z UE
- Większa wartość firmy dla klientów i inwestorów
- A w efekcie – nowe możliwości biznesowe
Obecnie, zanim inwestorzy i instytucje finansowe zdecydują się dokapitalizować dany biznes, zwracają uwagę na to, jakie działania podejmowane są w zakresie ESG.
OD CZEGO ZACZĄĆ dekarbonizację w firmie?
Zanim firma podejmie jakiekolwiek działania powinna dokładnie przeanalizować sytuację zastaną, źródła emisji, ustalić cele, a następnie opracować szczegółowy plan dekarbonizacji. Przeprowadzenie procesu dekarbonizacji wymaga kompetencji z wielu obszarów i branż oraz kompleksowego podejścia, dlatego do jego przeprowadzenia warto zasięgnąć opinii specjalistów.
Proces ten składa się z następujących etapów:
1. PRZYGOTOWANIE STRATEGII DEKARBONIZACJI FIRMY.
Identyfikacja i kontrola źródeł emisji, ich monitorowanie i raportowanie są niezbędnym elementem wdrożenia strategii dekarbonizacji, a wiarygodnej strategii nie ma bez wiarygodnych danych. Na tym etapie trzeba więc zidentyfikować źródła emisji, prawidłowo je sklasyfikować – zgodnie z wymaganiami dyrektywy CSRD.
2. ZBUDOWANIE MAPY DROGOWEJ I SZCZEGÓŁOWYCH PLANÓW DEKARBONIZACJI RÓŻNYCH OBSZARÓW DZIAŁALNOŚCI FIRMY.
Pokazanie jak przejść od wysokopoziomowej strategii do konkretnych planów i działań związanych bezpośrednio z realizowanymi przez firmę procesami. Wspólnie z klientem następuje identyfikacja potencjalnych korzyści i oszczędności oraz wybór optymalnych rozwiązań.
3. REALIZACJA PLANÓW DEKARBONIZACJI: OD KONCEPCJI PO FAZĘ WDROŻENIA.
Same plany jednak nie wystarczą. Trzeba przejść do ich realizacji: wdrożenia nowych technologii, modernizacji infrastruktury, zmiany świadomości pracowników, renegocjacji umów z dostawcami energii lub odbiorcami odpadów itd.
4. RAPORTOWANIE ESG ZGODNE Z WYMAGANIAMI DYREKTYWY CRSD W ZAKRESIE ŚRODOWISKA.
Do realizacji tego obowiązku warto się przygotować wcześniej i od początku raportować emisje oraz działania w celu ich ograniczenia, w sposób uporządkowany i systematyczny.
JAK MOŻEMY W TYM POMÓC?
W zakresie dekarbonizacji przedsiębiorstw współpracujemy z partnerem – firmą AdREM PSA (www.adrem.energy), która w kompleksowy sposób zajmuje się tworzeniem strategii dekarbonizacji i przeprowadzaniem przez cały proces.