Sektorowe ESRS – o czym warto wiedzieć?

Zgodnie z dyrektywą CSRD Komisja Europejska została zobowiązana do opracowania standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, w tym także standardów sektorowych. Te ostatnie powinny wskazywać informacje, jakie jednostki mają ujawniać w związku z obszarem, w którym prowadzą działalność. Opracowanie standardów – zarówno tych uniwersalnych, jak i sektorowych – zostało powierzone unijnej agencji EFRAG.

Prace nad sektorowymi ESRS jeszcze trwają, ale już teraz warto zapoznać się z najważniejszymi założeniami tych dokumentów, aby po opublikowaniu standardów móc je sprawnie wykorzystać. W związku z tym zebraliśmy najważniejsze informacje w tym zakresie i przedstawiliśmy je poniżej.

Standardy uniwersalne a standardy sektorowe

Na poziomie unijnym do tej pory opracowano tzw. ESRS uniwersalne. Chodzi tu o standardy przekrojowe (ESRS 1 i ESRS 2) oraz tematyczne (ESRS E, ESRS S i ESRS G). Zostały one już oficjalnie przyjęte i weszły w życie w 2023 r.

przekrojowe i tematyczne standardy ESRS

Warto jednak zaznaczyć, że ujawnienia z ESRS przekrojowych muszą zostać przygotowane przez wszystkie podmioty bez wyjątku, podczas gdy wybór ujawnień z ESRS tematycznych następuje na bazie analizy istotności.

Jeżeli natomiast chodzi o standardy sektorowe, to mają one zastosowanie tylko do jednostek w danym obszarze działalności ujętym w klasyfikacji sektorowej ESRS[1]. Dotyczą one wpływów, ryzyk i szans, które z dużym prawdopodobieństwem są istotne dla wszystkich jednostek w określonej branży. Sektorowe standardy ESRS doprecyzowują również kwestie, które są nieobjęte lub w niewystarczającym stopniu objęte standardami tematycznymi.

Standardy sektorowe z jednej strony stanowią zawężenie, a z drugiej rozszerzenie ESRS tematycznych. Wynika to z faktu, że sektorowe rozwiązania:

  • ze wszystkich ESRS tematycznych wskazują te, które powinny co do zasady być istotne dla przedsiębiorców działających w danym sektorze;
  • mogą przewidywać nowe zagadnienia, ujawnienia lub tzw. punkty danych (data points), które nie zostały wskazane w ESRS tematycznych.

Na przykładzie projektu jednego z pierwszych standardów

Przykładowo EFRAG udostępniła już projekt standardu dla sektora Mining, quarrying and coal mining (sektora wydobywczego) i w jego ramach żaden z obszarów tematycznego standardu ESRS S4 „Konsumenci i użytkownicy końcowi” nie został wskazany jako istotny.

Jednocześnie wspomniany standard sektorowy dodaje wiele nowych kwestii lub precyzuje treść dotychczasowych ujawnień tematycznych i punktów danych w kontekście tej gałęzi biznesu. Projekt sektorowego ESRS zakłada, np.:

  • doprecyzowanie i rozszerzenie zakresu wymaganych informacji w stosunku do danych określonych tematycznym ESRS E1. W tym obszarze sektorowe standardy nakazują ujawnić, czy i w jaki sposób przedsiębiorstwo odnosi się do:
    • wdrożenia programów wykrywania i naprawy wycieków (LDAR);
    • usuwania wycieków metanu wykrytych w wyniku regularnych badań monitoringowych;
    • zaprzestania odpowietrzania i spalania na stacjach odwadniania;
    • monitorowania i rozwiązywania kwestii uwalniania metanu po zakończeniu wydobycia i po zamknięciu kopalni;
    • emisji gazów cieplarnianych z kategorii 11 Zakresu 3 „Użytkowanie sprzedanych produktów”.

Dodatkowo ESRS stworzone dla sektora wydobywczego dodają nowe zagadnienia w zakresie standardu ESRS G1. Mowa tu o kwestiach, takich jak:

  • przejrzystość umów i licencji;
  • pomoc państwa i konkurencja;
  • beneficjent rzeczywisty;                                                                                                                                                                                                      
  • minerały lub węgiel kupowane od państw.

Co ważne, opracowanie i stosowanie standardów sektorowych nie zastępują automatycznie analizy istotności, a jedynie ułatwia przedsiębiorcom jej przeprowadzenie. 

jak przeprowadzić analizę istotności?

ESRS sektorowe – status prac

Zgodnie z dyrektywą CSRD standardy sektorowe miały zostać opracowane do 30 czerwca 2024 r. Termin ten przesunięto jednak o 2 lata – do czerwca 2026 r. Przy zmianie tej organy unijne zastrzegły jednak, że dla 8 sektorów podwyższonego ryzyka ESG standardy te mają zostać opracowane najszybciej, jak to możliwe.

Prace EFRAG nad tymi dokumentami już trwają i dotychczas zaowocowały przyjęciem projektów standardów w dwóch sektorach:

  • wspomnianym wydobywczym (Mining, Quarrying and Coal Mining);
  • ropy naftowej i gazu ziemnego (Oil and Gas).
jakie branże obejmą sektorowe ESRS

Zasady przejściowe

Jako że sektorowe ESRS nie zostały jeszcze sfinalizowane, to kwestie zrównoważonego rozwoju, które są specyficzne dla danej branży, powinny być analizowane i raportowane indywidualnie przez każdy podmiot zobowiązany.

Wsparciem w tym zakresie mogą być dotychczasowe ujawnienia dokonywane na bazie innych standardów sektorowych (np. SASB lub GRI). Jeżeli do tej pory przedsiębiorstwo nie sporządzało takich ujawnień, to dobrym rozwiązaniem będzie przeprowadzenie dodatkowej analizy takich standardów. Wnioski z tego badania następnie warto ująć w analizie istotności ESRS.

Warto też pamiętać, że zgodnie z założeniami ESRS przez pierwsze trzy lata raportowania można przygotowywać całościowe ujawnienie na bazie innych standardów sektorowych. Kluczowe jest, aby spełniały one wymagania jakościowe określone w dodatku B do ESRS 1.

Jeśli mają Państwo pytania do tego tematu lub potrzebują wsparcia w stworzeniu raportu niefinansowego, to zachęcamy do kontaktu.


[1] Klasyfikacja jest w trakcie opracowywania.

Autor